Ontslag en zorg na een ziekenhuisopname
Het is vaak moeilijk precies te zeggen wanneer je kind weer naar huis mag. Meestal horen jullie dit één of twee dagen van tevoren. Jullie hebben dan een ontslaggesprek met de arts en de verpleegkundige.
Weer naar huis (ontslag) uitklapper, klik om te openen
Het tijdstip van ontslag is op de meeste afdelingen tussen 10:00 uur ’s en 13:00 uur. Om er voor te zorgen dat we ook voor nieuwe patiënten kunnen klaarstaan is het belangrijk dat u hier rekening mee houdt. Als u weet dat uw kind met ontslag mag, regel dan tijdig het vervoer naar huis zodat een volgende patiënt niet onnodig hoeft te wachten op een kamer. De arts bespreekt met jou en je kind een eventueel vervolg van de behandeling na ontslag uit het ziekenhuis. Als je kind thuis medicijnen moet gebruiken, krijg je een recept mee. Hiermee kun je naar jullie eigen apotheek gaan, of naar de apotheek in het ziekenhuis. Jullie huisarts wordt op de hoogte gesteld van het ontslag van je kind en van de afgesproken zorg na de opname.
Waar kun je terecht als je nog vragen hebt als je thuis bent?
Binnen 48 uur na ontslag mag je als ouders de afdeling bellen. Langer dan 48 uur na ontslag kunnen jullie bij de polikliniek terecht. Dit kun je ook nalezen in de verpleegkundige ontslagbrief die jullie als ouders meekrijgen.
Ontslagbrief uitklapper, klik om te openen
De artsen en verpleegkundigen van de kinderafdeling zorgen ervoor dat alle informatie die de kinderarts, huisarts en/of consultatiebureau nodig heeft om goed voor jullie kind te zorgen na ontslag schriftelijk wordt overgedragen. Zo gaat er geen informatie verloren die nodig is om goede zorg voor jullie kind thuis voort te kunnen zetten met betrokkenheid van de huisarts en consultatiebureau. Jullie krijgen zelf ook een brief, de verpleegkundige ontslagbrief, mee met informatie over leefregels en telefoonnummers waar u terecht kan met vragen. Indien er bezwaar is tegen het informeren van huisarts, kinderarts in ander centrum en/of consultatiebureau kunnen jullie dit vanzelfsprekend kenbaar maken aan de behandelend arts of de verpleegkundige. Zie ook de folder Wat zijn uw rechten inde zorg.
Elk kind krijgt zo’n verpleegkundige ontslagbrief mee naar huis. Daarin staat informatie die van belang is voor jullie kind na de opname in het ziekenhuis. Zoals:
- medicijnen voor thuis;
- laatste metingen;
- waar kan je kind thuis nog last van hebben;
- lichamelijke verzorging (bijv. douchen);
- wondverzorging;
- eten en drinken;
- bewegen: wat mag je kind wel en wat niet, sporten/zwemmen;
- contact met anderen;
- weer naar school;
- en emotionele verwerking.
De zorg na de ziekenhuisopname uitklapper, klik om te openen
De arts bepaalt of en bij wie een vervolgafspraak moet plaatsvinden en op welke termijn. Als de termijn binnen een week is, dan plant de secretaresse van de afdeling deze afspraak in samen met de polikliniek. Als de termijn langer is dan een week gaat het verzoek van de dokter direct naar de polikliniek-medewerker en die plant de afspraak in. In beide gevallen krijgen jullie als ouders een brief thuisgestuurd.
De transferverpleegkundige of medisch maatschappelijk werker bekijkt welke hulp jullie in de thuissituatie nodig hebben. Als je thuis verpleegkundige hulp nodig hebt voor je kind, regelt zij deze thuiszorg voor jullie. Mogelijk wordt je kind verwezen naar een fysiotherapeut, een diëtist of andere zorgverlener. Soms is het niet mogelijk dat je kind direct naar huis gaat. De arts kan bijvoorbeeld aanraden dat je kind tijdelijk in een revalidatiecentrum verblijft. Met de transferverpleegkundige of de medisch maatschappelijk werker kun je de mogelijkheden doorspreken. Zij regelt de opname in een ander verblijf.
Meer hulp en middelen
Website voor mantelzorgers
Als je kind weer thuis komt, heb je soms nog een tijd hulp nodig van familie of vrienden. Bijvoorbeeld bij boodschappen doen of bij de verzorging van je kind. Dit heet mantelzorg. Er is een gratis website die helpt om de zorg gemakkelijk te organiseren.
Hier vind je bijvoorbeeld een digitale agenda. Met deze agenda weet iedereen in jouw netwerk welke taken er opgepakt moeten worden. Je hoeft dan niet iedereen te bellen of mailen. Deze website is ook handig voor het coördineren van bezoek.
Bureau Zorgbemiddeling regelt de zorg na het ziekenhuis
Waar kun je aan denken?
De transferverpleegkundigen van Bureau Zorgbemiddeling UMC Utrecht regelen alle zorg die er nodig is na het ziekenhuis. Dat zijn bijvoorbeeld kinderthuiszorg, een verpleegkundig kinderdagverblijf, een logeeropvang of een verpleegkundig kinderzorghuis. Zij regelen de medische apparatuur, zoals een sondevoedingspomp, een uitzuigapparaat of een monitor. Ook ontnemen ze de zorg voor hulpmiddelen, zoals een hooglaag-bed of een rolstoel.
Ze regelen dus alles wat er aan vervolgzorg nodig is en het maakt niet uit waar in Nederland die zorg is. Met de ouders en de leverancier spreken zij af wanneer die middelen geleverd kunnen worden.
Wat is er nodig?
De arts en/of verpleegkundige van je kind schakelt Bureau Zorgbemiddeling in. Een van de transferverpleegkundigen komt dan naar jullie toe op de afdeling of belt jullie. In overleg met jullie wordt gekeken wat de thuissituatie is, wat er nodig is aan apparatuur, wat jullie als ouders misschien zelf kunnen doen of waar een organisatie bij kan helpen. De transferverpleegkundigen die in het WKZ komen, zijn allemaal kinderverpleegkundigen. Zij zijn er voor alle kinderen die in het WKZ behandeld worden zowel tijdens een opname als tijdens een poliklinische behandeling.
Wanneer?
Wanneer de transferverpleegkundige je belt of bij je langs komt op de afdeling, verschilt per kind. Meestal is dat op het moment dat bekend is wanneer het ontslag zal zijn, maar het ligt ook aan de zorgvraag van je kind.
De transferverpleegkundigen hebben veel contact met zorgorganisaties, gemeenten en zorgverzekeraars. Ze weten bijvoorbeeld waar in Nederland welke organisaties welke soorten zorg kunnen geven. Ook kun je bij hen terecht met vragen over machtigingen en verlengingen van medische apparatuur.
Persoonsgebonden Budget
De transferverpleegkundigen kunnen je adviseren rondom Persoonsgebonden Budget (PGB) thuis en wat je nodig hebt om dat aan te kunnen vragen. Bovendien kennen zij de verschillende wet- en regelgeving voor zorg voor kinderen en jongeren in Nederland. Wil je daar zelf meer over lezen?
Openingstijden (maandag t/m zaterdag) van Bureau Zorgbemiddeling