Samen begrijpen en beslissen met de Integrale Analyse Methode (I-AM)
Samen begrijpen en beslissen met de Integrale Analyse Methode (I-AM)
Wil je als hulpverlener met I-AM aan de slag? Of wil je als geïnteresseerde meer weten over deze werkwijze? Op deze pagina vind je de benodigde informatie.
I-AM: de Integrale Analyse Methode uitklapper, klik om te openen
I-AM staat voor Integrale-Analyse Methode. Een eenvoudige werkwijze die helpt om goede gesprekken te voeren met kinderen vanaf 8 jaar met een vraag over hun gezondheid. De werkwijze is ook geschikt voor andere doelgroepen. Via I-AM verkennen de hulpverlener en het kind samen wat er precies aan de hand is. Ze kijken wat er speelt op alle levensdomeinen. Dit zorgt ervoor dat zij de situatie beter begrijpen en samen kunnen beslissen over een passend vervolg.
Een goed gesprek
I-AM draait vooral om het voeren van een breed en verhelderend gesprek. Wat het kind vertelt en belangrijk vindt, staat centraal. Het kind en hulpverlener stellen samen vast wat het kind zelf kan doen, wat de mensen in de omgeving kunnen doen en of er misschien professionele hulp nodig is. De kinderen en hun gezin kunnen dus zelf bepalen wat er gaat gebeuren.
Instrumenten
I-AM is gebaseerd op eenvoudige, bestaande gespreksinstrumenten zoals de Kindtool Mijn Positieve Gezondheid en de Netwerkintake. Als alle hulpverleners deze instrumenten gebruiken, kunnen ze beter samenwerken. Ze communiceren op dezelfde manier, ook in de overdrachten. Dat maakt het werken prettig.
Werkafspraken
I-AM stimuleert daarnaast dat er duidelijke werkafspraken worden gemaakt tussen hulpverleners. Ook dit draagt bij aan een gezamenlijke taal en passende ondersteuning of zorg.
Aan de slag: materiaal voor jongeren, hulpverleners en beleidsmakers uitklapper, klik om te openen
Hieronder vind je het benodigde materiaal om aan de slag te gaan.
- Gesprekswijzer Samen begrijpen en beslissen met kinderen. Deze gesprekswijzer ondersteunt het gebruik van de Integrale-Analyse Methode ( I-AM) in de spreekkamer.
- Online vragenlijsten Mijn Positieve Gezondheid: Kindtool (8-15 jaar) en Jongerentool (16-25 jaar).
- Aanvullende materialen 'Mijn Positieve Gezondheid'
- Op Netwerkintake.nl vind je alle benodigde informatie over de Netwerkintake. Volg hier ook de gratis e-learning!
- Er zijn drie filmpjes met uitleg voor jongeren. Zie hieronder. Deze filmpjes zijn ook te downloaden om te delen op Whatsapp. Download het zip-bestand.
- Handreiking Implementatie I-AM. Deze handreiking is bedoeld voor iedereen die het samen begrijpen en beslissen met kinderen wil versterken binnen een bepaald gebied of regio.
Uitlegfilmpjes voor jongeren uitklapper, klik om te openen
Zo vertel je jouw verhaal
Voel je je somber, heb je iets moeilijks meegemaakt of doet je lichaam pijn? Deze video laat zien hoe je hierover kunt praten met een hulpverlener, zoals je huisarts of iemand van het buurtteam. Je leert hoe je jouw verhaal kunt vertellen en hoe je samen met de hulpverlener beslist wat de volgende stap is. Jouw verhaal is heel belangrijk, dus ontdek hoe je de beste hulp kunt krijgen die bij jou past.
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenstaande QR-code met uw telefoon om een animatie over dit onderwerp bekijken. Of bekijk de video via:
De Kindtool Positieve Gezondheid
Deze video laat de Kindtool zien. Dat is een hulpmiddel dat uitgaat van positieve gezondheid en helpt om naar je krachten te kijken. Via deze link: Mijn Positieve Gezondheid kun je de Kindtool invullen. Je kunt de uitkomsten voor jezelf gebruiken of meenemen als je een gesprek hebt met een hulpverlener.
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenstaande QR-code met uw telefoon om een animatie over dit onderwerp bekijken. Of bekijk de video via:
De Netwerkintake
Deze video laat je de Netwerkintake zien, dit is een handig hulpmiddel dat jou en je hulpverlener kan helpen begrijpen wat belangrijk is voor jou. Zo kunnen jullie samen de beste beslissingen nemen!
In deze folder bevindt zich extra informatie door middel van een video. Scan de bovenstaande QR-code met uw telefoon om een animatie over dit onderwerp bekijken. Of bekijk de video via:
I-AM en het project Samen Begrijpen en Beslissen met kinderen uitklapper, klik om te openen
De methode I-AM is getest en doorontwikkeld binnen het project ‘Samen begrijpen en beslissen met kinderen’.
In dit project werken hulpverleners uit zeven wijken in Utrecht en de Bilt met I-AM. Deelnemers zijn: huisartsen, praktijkondersteuners, medewerkers van het buurtteam jeugd en gezin en VSO, jeugdartsen en jeugdverpleegkundigen en gespecialiseerde jeugdhulpinstanties (KOOS en Spoor030 in Utrecht en Centrum Jeugd en Gezin in de Bilt). In enkele wijken doen ook fysiotherapeuten en diëtisten mee. Landelijke partners zijn CZ, VNG, MIND.
In de deelnemende wijken organiseren we interdisciplinaire bijeenkomsten waarin de deelnemers hun ervaringen met I-AM uitwisselen en praktische afspraken maken over het gebruik ervan. We willen bereiken dat:
- De hulpverleners in de zeven wijken I-AM gebruiken;
- De wijken afspraken maken over onderlinge samenwerking;
- I-AM ook in andere regio’s en door andere hulpverleners gebruikt zal worden. Hiervoor volgen handreikingen op deze website.
Achtergrond
Het project ‘Samen Begrijpen en Beslissen met Kinderen’ wordt gefinancierd door het Zorginstituut Nederland, binnen de subsidieregeling ‘Leren Gebruiken van Uitkomstinformatie bij Samen Beslissen’. Het project loopt tot 1 oktober 2024. Op deze website zijn alle resultaten en ontwikkelde producten te vinden.
Iedereen die dat wil, kan met I-AM aan de slag gaan. Heb je vragen? Mail dan naar samenbeslissenmetkinderen@umcutrecht.nl.
Ervaringen van hulpverleners uitklapper, klik om te openen
Hulpverleners vertellen over hun ervaringen met I-AM
Lotte Vlak: “Het is belangrijk dat een kind meer regie krijgt”
Lees het interview
Kimberly van de Wakker: “Door het tekenen komen de woorden vanzelf”
Lees het interview
Marloes Gerrits: “De samenwerking met het buurtteam is eenvoudiger geworden”
Lees het interview
Vivian Landman: “Mijn rol in het leven van de jongere is tijdelijk. Hoe kan de jongere zelfstandig verder?”
Lees het interview
Ervaringen van jongeren met I-AM uitklapper, klik om te openen
“Samen beslissen is heel belangrijk. Het gaat over mijn leven.”
“Ik vond het fijn om met de bolletjestekening een gesprek te voeren. Het gaf mij overzicht.”
“Door de tekening kon ik zien wat mijn problemen waren. Het was heel fijn dat ik door de tekening koppelingen kon maken. Ook mijn ouders konden het door het tekenen goed zien.”