Tips voor het lezen en vinden van onze informatie
Informatie over ziekten, behandelingen en medicijnen kan ingewikkeld zijn. Ook krijg je als patiënt veel informatie van ons. We vinden het belangrijk dat je de juiste informatie kunt vinden. En dat de informatie duidelijk is. Alleen dan kun je samen met jouw zorgverlener de goede keuzes maken. Keuzes die aansluiten op jouw wensen en leven.
Scan de bovenstaande QR-code met uw telefoon om een video over dit onderwerp te bekijken. Of bekijk de video via:
Zie je iets dat beter kan? Vertel het ons >
Je afspraak voorbereiden uitklapper, klik om te openen
Wil je goed voorbereid zijn op de afspraak? Hieronder vind je een paar tips die je hierbij helpen.
Tips voor informatie de website
- Tekst laten voorlezen: Druk op de afspeelknop bovenaan de pagina. Die staat naast ‘Lees voor’. Klik op het klokje als je de snelheid wilt aanpassen. Tijdens het voorlezen zie je de tekst linksonder in beeld. Hier kun je ook de letters groter maken.
- Lastige woorden uitleggen: Selecteer een woord waar je de betekenis van wil zien. Klik op ‘woordenboek’ en je ziet wat het woord betekent.
- Tekst vertalen: Kies met je muis welke tekst je wilt vertalen. Klik dan op de rechtermuisknop en klik op ‘vertalen’.
In deze video zie je precies hoe dit werkt:
Scan de bovenstaande QR-code met uw telefoon om een video over dit onderwerp te bekijken. Of bekijk de video via:
Scan de bovenstaande QR-code met uw telefoon om een video over dit onderwerp te bekijken. Of bekijk de video via:
Bel met de patiëntenhelpdesk
Je kunt ons ook altijd bellen als je vragen hebt. Ga hiervoor naar de pagina: Patiëntenhelpdesk. Hier zie je hoe je contact kunt opnemen.
Op de pagina ‘Tips voor gesprekken met je zorgverlener’, vind je meer tips die je kunnen helpen om je afspraak goed voor te bereiden.
Je weg vinden in het ziekenhuis uitklapper, klik om te openen
Je route door ons ziekenhuis in foto’s
Het ziekenhuis is groot. De gastvrouw of gastheer helpt je graag om je weg te vinden. Zij staan in de hal aan de rechterkant bij de balie. Ook kun je de digitale plattegrond gebruiken, bijvoorbeeld op je telefoon. Je vult je start- en eindpunt in. De foto’s laten je zien waar je naartoe moet.
Tips tijdens je gesprek uitklapper, klik om te openen
Vraag om een tolk
Spreek je een andere taal? Dan kan je jouw zorgverleners (bijvoorbeeld je arts) vragen om een tolk te regelen. Een tolk kan je op verschillende manieren helpen. In het ziekenhuis, maar ook via de telefoon. Het is fijn als we ruim voor je afspraak weten dat je een tolk nodig hebt.
Neem je gesprek op
Je mag jouw gesprek met de arts opnemen, bijvoorbeeld met je telefoon. Zo kun je alles op een later moment terugluisteren. Of aan vrienden en familie laten horen. Laat je zorgverlener van tevoren weten dat je dit doet. Je mag ook iemand direct mee laten luisteren, bijvoorbeeld via de telefoon of beeldbellen.
Tip voor het lezen van een bijsluiter uitklapper, klik om te openen
Informatie over je medicijnen in het patiëntportaal
In het patiëntportaal Mijn UMC Utrecht vind je een overzicht van je medicijnen. Via de knop ‘over dit medicijn’ kom je bij:
- Een informatievideo (KIJKsluiter) over jouw medicijn in het Nederlands, Engels, Turks en Arabisch.
- Een verkorte bijsluiter met vraag en antwoord in het Nederlands. De video’s kun je in het Nederlands, Engels, Turks en Arabisch bekijken.
Met jouw hulp blijven we verbeteren uitklapper, klik om te openen
Alleen met jouw hulp kunnen we onze zorg, onderwijs en onderzoek blijven verbeteren. Wil je ons hierbij helpen? Je kunt dat op verschillende manieren doen. Ook tips en adviezen zijn welkom. Zie je iets dat duidelijker of beter kan?
Samen maakt het verschil uitklapper, klik om te openen
In het UMC Utrecht werken we aan de zorg die bij je past. Samen met jou, als een team. Samen maakt het verschil.